RhB Albulabahn

Locatie

Als eerste heb ik een maquette gebouwd van de garage om te zien of een verbouwing tot het gewenste resultaat zou kunnen leiden. De maquette is gebouwd op een schaal van 1:20 van 4 mm dik karton. Eerst alle maten maar eens opgenomen en vervolgens alles door 20 gedeeld. Deze afmetingen uitgezet op het karton en met een nieuw Stanley mes aan de slag gegaan.

De maquette wordt zo gemaakt dat zowel de oude als de nieuwe situatie uitgebeeld kan worden. Het geheel wordt met Bison alleslijm aan elkaar geplakt en is vervolgens geschilderd met Rayher verf en waar nodig voorzien van steentjespapier (geprint van Internet) en dakpannen. Limonade rietjes fungeren als regenpijp en zwart papier geeft de rijke grond weer, waar in werkelijkheid de planten in gepoot staan.

De openingsfoto van de huidige webpagina geeft het buitenaanzicht van de garage. De achterzijde van de garage (of beter gezegd de rechterzijwand) staat in werkelijkheid tegen het buurhuis aan. In dit model heb ik deze wand weg gelaten, dat geeft me de flexibiliteit om de inrichting aan te kunnen passen. De eerste foto geeft de oude situatie weer. De situatie waarbij het plafond met 60 cm omlaag gebracht is, is te zien op Voortgang 2005. De ruimte winst is meer dan 80 %. Uiteindelijk komt de werkplaats beneden en alleen de treinbaan bevindt zich op de zolder.

Het grootste deel van een dergelijke verbouwing kan ik zelf uitvoeren. Het enige waar ik professionele hulp bij nodig heb is vast te stellen wat de kwaliteit van de betonnen garagevloer is (daar loopt een breuk door in de lengte richting en die is daardoor verzakt). Ook het aanbrengen van de nieuwe vloerbalken zal ik laten doen. De rest kan ik denk ik zelf wel aan.

Begin maart 2005 bij mijn vertrouwde aannemer een prijsopgaaf voor de renovatie van de beide vloeren aangevraagd. Prijs zoals voorgesteld lijkt haalbaar. De verbouwing is begonnen na de bouwvak. Op maandag 8 augustus 2005, is de aannemer begonnen. Als eerste wordt de garagevloer verwijderd en de vervanging voorbereid. Dan worden de zolderbalken vervangen (ze bleken slechter dan verwacht) en 60cm lager gemonteerd. Als vervolgens de nieuwe garagevloer is gestort is de aannemer klaar en kan ik zelf aan de slag.

Na het drogen van de vloer heb ik eerst de tengels aangebracht met behulp van slagpluggen. Daarna is de ruimte tussen de tengels opgevuld met styropor platen. De hele onderzijde (begane grond) van de garage - de toekomstige werkplaats - is volledig geïsoleerd. De wanden zijn met gipsplaat afgewerkt, de verlichting is aangebracht en het plafond (ook gipsplaat) zit weer op zijn plaats. Zoals op de foto te zien is, is het kozijn van de nieuwe toegangsdeur al geplaatst. De wand eromheen is later opgetrokken uit cellenbetonblokken. Aan de linkerzijde komt in de werktafel voor treinactiviteiten, achterin stellingen om van alles op te bergen en aan de rechtervoorzijde komt een zeer solide oud model werkbank, voor het grovere doe-het-zelf werk.

De spoorzolder gezien vanaf de locatie Preda in de richting Bergün

Uiteindelijk kost een verbouwing toch iedere keer meer tijd en meer geld dan gedacht, maar het resultaat mag er zijn. De verbouwing van de benedenverdieping van de garage is voltooid met de fietsenberging en de modelbouwwerkplaats. Ook de zolderverdieping is volledig geïsoleerd en van verwarming en internet voorzien. De afwerking is voltooid met een laminaat vloer en fris wit gesausde wanden.