RhB Albulabahn

Colofon

In dit onderdeel van de website worden een aantal van de randvoorwaarden duidelijk gemaakt. Een modelbaan als de Albulabahn past niet zo maar overal. Ook ik moet worstelen met de beschikbare ruimte, maar door een toevalstreffer heb ik de ruimte weten te vinden, vrijgemaakt en aangepast voor een modelbaan. Dat dit geen project is van een paar dagen moge duidelijk zijn. In 2004 begonnen met nadenken en plannen maken, in 2005 de verbouwing gerealiseerd en daarna 11 jaar (tot nu toe) aan de modelbaan gewerkt. Afhankelijk van de werkdruk op het betaalde front, besteed ik meer of minder tijd per week of per maand of zelfs per jaar, zoals uit de voortgang mag blijken.

Na voltooiing van Modelbaan Churwalden (zie mijn oude website Modelbaan Churwalden) en tijdens mijn verdere modelbouw activiteiten als het Diorama Poldermodel en de plannen voor het station van Bergen (NH), zijn er behoorlijk wat leerpunten verzameld, die er om vragen in de praktijk gebracht te gaan worden.

Maar dan wil je natuurlijk weer meer. Meer rijlengte, meer ruimte, meer scenes en dichterbij de realiteit. Dus als eerste ben ik maar eens om me heen gaan kijken en gaan nadenken hoe ik aan meer ruimte kom. Op sommige sites geven mensen aan dat ze een kelder onder hun huis gebouwd hebben. Aantrekkelijk idee, maar waarschijnlijk wat kostbaar in onze laag gelegen polder en zeker niet zonder risico's. Dus verder zoeken. Nu blijkt dat onze garage van binnen relatief hoog is, namelijk 2.70 m. Maar op een zonnige dag, liggend op een tuinstoel realiseerde ik me opeens dat de garage veel hoger is. Aan de buitenzijde wel 4.50 m, er zit namelijk een puntdak op, dus er moet boven die 2.70 m nog een zolder zijn. Van binnen was dat niet zichtbaar, geen trap, geen luik, niets. Dus letterlijk op zoek naar ruimte. En daarmee begon het volgende hoofdstuk uit mijn modelbaan loopbaan.

Een overzichtsartikel over 11 jaar bouwen met een groot aantal foto's van het eindresultaat is in april 2016 in RailHobby verschenen